onsdag, oktober 11, 2006

Krydret perfeksjonisme


I flere tiår har våre venner fra de asiatiske land, vist frem sine praktfulle håndarbeid. Noen sier det nesten er synd å si at det er vakker, siden 3 år gamle Jo har brukt flere måneder av sitt liv på å lage ett enkelt teppe. Det er selvsagt veldig trist, men det er ja praktfult. hver enkel detalj er perfekt. Vi som bor i den vestlige verden, elsker ting som er perfekte. Vi tror perfekte ting gjør oss perfekte. Jeg tror nok middelklassen er de som tenker mest på dette. Men siden perfekte ting koster en halv årslønn her i Norge, er det få som kan unne seg slik perfeksjonisme. Men jeg har nå etter min ankomst til Oslo, fått innblikk i hvor langt en middelklassefamilie i Oslo er villige til å gå for å få det perfekte hjem. Mitt store vakre soverom her i kåken har nemlig fått den ære av å representere husets stolthet. Et praktfult persiateppe, er ankret til mitt gulv. Riktig nok er det bare ett gulvbelegg, men det oser perfektsjonisme, og er en av hovedgrunnene til at vi liker å invitere til mang en krydret aften, med sang av krydderjentene.

1 Comments:

Blogger Ingunn said...

Hei Kjære,
Først nå oppdaget jeg din blogg, når er det jeg må ha knepet igjen øynene? Skal linke til deg!
Det teppet på rommet ditt er prikken over i-en i deres leilighet. Synes det står bra til din personlighet:)
Er det slemt av meg å synes synd på de som tror at materielle goder gjør oss lykkelige..? En ting som irriterer meg er at jeg tar meg selv i å tenke at "i framtida, da blir jo alt fint".. Men det er NÅ vi lever.. Tror ikke noe på å strebe etter lykken jeg. Man kan normalt sett ikke kjøpe den, men man er nok alltids nødt til å jobbe litt for den!

Nå skriver jeg bare noe svada i full fart kjenner jeg! Pretencious!
God helg (sees på oysan)

6:06 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home